Rubriky
Nástroje a metody datové analytiky

Kritika dashboardu

Úkol zněl jasně: získej dashboard. Optimálně vlastní, pokud k tomu nejsme ochotní, tak vzít nějaký na internetu.

Jelikož nejsem ochotná střílet do vlastních řad, i když hledání chyb by bylo asi o dost jednoduší, tak jsem zvolila dashboard z webu.

Ale ani tato varianta nebyla jednoduchá. Nechtěla jsem vybrat dashboard, který vypadá naprosto katastrofálně, ale chtěla jsem nějaký, který někdo mohl myslet i vážně. Ale zase ne moc kvalitní, protože jsem stejně potřebovala najít alespoň 15 chyb.

Takže jsem vyřadila krásné výtvory jako třeba tento:

A nakonec se ujala dashboardu, který se věnuje filmům. Vybrala jsem si ho i proto, že je relativně jasné, k čemu slouží a lze se v něm vyznat.

Vybraný dashboard:

Zdroj: https://daxg39y63pxwu.cloudfront.net/images/blog/power-bi-microsoft-projects-examples-and-ideas-for-practice/OTT_Media_Analysis_Dashboard_Power_BI_Project_Idea.pnghttps://daxg39y63pxwu.cloudfront.net/images/blog/power-bi-microsoft-projects-examples-and-ideas-for-practice/OTT_Media_Analysis_Dashboard_Power_BI_Project_Idea.png

Seznam chyb, které zde vidím:

  • Nepořádek -> jednotlivé vizuály jsou různě veliké, různě daleko od sebe. Cílová skupina musí přeskakovat, nelze číst plynule
  • Celková vizualizace v červené barvě -> velmi agresivní volba barevného pozadí, veškeré informace jsou také v červených odstínech, takže se velmi těžko zdůrazňují zásadní informace
  • Čísla a procenta bez vysvětlení -> doplnit, co by to mělo znamenat
  • Smrt koláčovým grafům -> špatný výběr efektivního vizuálu. Navíc legenda není k přečtení, nelze poznat kolik procent má který rating. Tím, že je tento koláčový graf jediný barevnější vizuál, přitahuje zbytečnou pozornost
  • Dvojitá smrt za prstencový neboli donut graf. Zde autor zůstal věrný červeným odstínům, což nám přečtení grafu ještě více komplikuje
  • Chybí zde správný kontrast
  • Chybí bílá místa, která by kontrastovala (gestalt proximity)
  • Největší pozornost přitahuje horní třetina, jsou zde kontrastující obrázky, velké nadpisy, ale nejsou zde hlavní informace.
  • Většina lidí, čte z leva doprava, což znamená, že jejich pozornost skončí v pravém dolním rohu, kde je již zmíněný, méně důležitý koláčový graf.

Toto byly chyby, které mě nejvíce zaujali, nyní pár návrhu na zlepšení.

  • Doporučila bych využívat více kontrastu
  • Zaměřit se na to, co chceme sdělit cílové skupině
  • Uspořádání grafů by mělo být zarovnanější
  • Pokud jsou informace o „View Rating“ důležité, bylo by lepší vyvarovat se koláčového grafu, ale využít například tabulku nebo linechart

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *